سایبر مارگتینگ چیست ؟

بازاریابی سایبری در حال حاضر تبدیل به یک بخش ضروری از تجارت الکترونیک ، اینترنت و موضوعات مربوط به وب شده است

سایبر مارکتینگ را به طور کلی اینگونه می توان تعریف کرد : جذب مشتریان بالقوه به وسیله تبلیغات محصولات یا خدمات، از طریق ابزارهایی مانند وب سایت ها، ایمیل ها و آگهی ها، و ابزار شبکه های اجتماعی.

 

به عبارت دیگر، بازاریابی سایبری ترکیبی از فناوری های اینترنتی و اصول بازاریابی مستقیم است که توسط صاحبان کسب و کار برای پیدا کردن مشتریان سودآور و تعامل با آنها انجام میگیرد. به این تریتیب با افزایش فعالیت های تجاری بازدهی سرمایه گذاری افزایش می یابد .

چیزی که از این نوع بازاریابی در گذشته بیشتر به چشم میخورد “بازایابی مستقیم با فکس” ، بازاریابی مستقیم تلفنی” و “بازاریابی مستقیم تلفن همراه از طریق ارسال پیامک” بود. اما امروزه همه می دانیم که این نوع برخوردها در بازاریابی بیشتر یک نوع ضد تبلیغ محسوب میشود!

در دنیای امروز مساله اساسی برای صاحبان کسب و کار حداکثر بهره وری در مقابل میزان پولی است که برای تبلیغات هزینه می کنند؛ یعنی تبلیغ درست، در زمان درست و در جای درست .

 

مزایای حاصل از پذیرش تکنیک های بازاریابی سایبری بسیار زیاد است. اول از همه،شما را قادر می سازد هزینه های کسب و کارتان را به حداقل برسانید در نتیجه در حداقل زمان ممکن به میزان قابل توجهی از مشتریان دست پیدا می کنید . یکی دیگر از مزایای مهم بازاریابی سایبری این است که به شما اجازه می دهد تا در هر بازار با مشتری هدف خاص، با صرفه ترین تبلیغات را داشته باشید، چرا که یافتن هر گروه از مشتری های هدف چه در حوزه های داخلی چه در حوزه های بین المللی با استفاده از ابزارهای سایبری بسیار آسان شده است .

 

همچنین مزیت قابل توجه بازاریابی سایبری این است که شما را قادر می سازد تا صاحب مشتریان سودآور شوید. هزینه های بازاریابی نسبت به بازاریابی سنتی کم است، حاشیه سود بالقوه بالا است و افزایش وفاداری مشتری به وضوح دیده می شود؛ چرا که شما به راحتی در دسترس مشتری خواهید بود.

البته چالش بسیار مهم برای شما به عنوان صاحبین کسب و کار باید این باشد که در هر کشور و یا حتی در هر استان ، و حتی در هر شهر مخاطبین هدف مورد نظر شما با چه خدمات سایبری در تعامل هستند، از چه شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و …

به عنوان مثال در آمریکا (به طور عام) یکی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب reddit میباشد، چیزی که شاید خیلی از شماها به گوشتان هم نخورده باشد!

بر اساس گزارش we are social در ایران شبکه های اجتماعی پر مخاطب اینستاگرام ،تلگرام و توییتر میباشند، در صورتی که در بیشتر کشورهای جهان تلگرام جزء رده های بالا محسوب نمیشود . نکته قابل تامل بعدی در ایران پرکاربرد بودن آپارات است!

یک شبکه اجتماعی بر پایۀ ویدئو که رتبه نخست را در تعاملات شبکه های اجتماعی دارد! . تقریبا در تمام کشورهای دنیا youtube رتبه اول را در بین شبکه های اجتماعی دارد، اما به دلیل محدودیت های فیلترینگ در ایران جای خود را به آپارات داده است. که البته این هم یک فرصت است و هم یک تحدید!

ماهیت رفتار کاربران و نوع تعامل آنها در هر یک از شبکه های اجتماعی را باید با ظرفیت رسانه ای آنها در هر منطقه جمع کرد تا بتوان تصمیم درستی درباره نحوه هزینه کردن در سایبرمارکتینگ گرفت .

تصمیم گیری درباره مسایل مطرح شده شاید به ظاهر ساده باشد ولی زمان تصمیم گیری به هیچ وجه آسان به نظر نمیرسند !

برای آنکه سودآوری شما با به کار بستن تکنیک های سایبر مارکتینگ افزایش پیدا کند، لازم است که در زمینه های تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال مهارت کافی داشته باشید

 

سایبر مارکتینگ شامل موارد زیر است :

E-Business technology

E-Business Communication

E-Business Distribution Systems

E-Business Value Strategies

E-Business Strategy

E-Business Management

Individual as well as the diffusion of innovations

How to gather and use information

The Political, Legal, and Ethical Environment

 

شاید از خودتان بپرسید چرا در این مقاله از این واژه های انگلیسی استفاده شده است!؟

در واقع ترجمه این موارد به فارسی چندان کار درستی نخواهد بود، چرا که باعث ایجاد کژتابی در مفاهیم و معانی دقیق علمی خواهد شد که بیشتر از خارج از مرزهای ایران به ارمغان آمده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم موارد بالا  حاصل تحقیقات و بررسی های آماری روی مردمی است که الزاما روحیات و سبک زندگی شبیه به ما ندارند .

 

منظور این است که به کار بستن قواعد علمی بازاریابی که از خارج از مرزها به ما رسیده است در بیشتر اوقات نتیجه عکس خواهد داد! و نیازمند بومی سازی بر اساس شناختی است که ما از محیط خود به دست می آوریم .

 

گروه نرم افزاری پندار به شما کمک خواهد کرد تا در مسیر درست بازاریابی سایبری قدم بردارید

برای بیشترین بهره وری در کسب و کار، ما به شما میگوییم که چه زمانی، چگونه و برای چه مخاطب هدفی تبلیغ کنید